W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies/Polityce Prywatności

EDUrodzina:

szukaj

Problem dysleksji u Twojego dziecka

Z Agnieszką Olobry – logopedą, pedagogiem-terapeutą zaburzeń mowy, czytania i pisania rozmawia Karolina Kossakowska-Petrycka

 

Dysleksja atakuje

Kolejna pała z ortografii. Za mało czyta czy za mało ćwiczy?

A może jest dyslektykiem?

Dyslektykiem jest się przez całe życie. Nie ma się jednak co przerażać – w końcu trudności w rozumieniu tekstu nie wykluczają studiowania ani pracy w wymarzonym zawodzie. Np. wielu dziennikarzy jest dysortografikami – w pracy pomagają im edytory tekstów sprawdzające pisownię.

 

Jak rozpoznać u dziecka dysleksję?

W szkole problemy uwidaczniają się w myleniu liter odpowiadających głoskom podobnie brzmiącym: g – k, sz – s, podobnym pod względem kształtu: d – g, m – n, t – ł, w przestawianiu i opuszczaniu liter lub sylab, pomijaniu tzw. ogonków, niestosowaniu znaków przestankowych. Problemy te dotyczą tylko czytania albo tylko pisania lub są połączone. W czytaniu wysiłek włożony w rozpoznanie liter i ich połączenie nie pozwala już na myślenie o treści i w konsekwencji dziecko nie rozumie tego, co czyta.

Tymczasem już w wieku przedszkolnym można dostrzec objawy charakterystyczne dla dzieci z tzw. grupy ryzyka dysleksji. Zasadniczo są to dzieci słabo rozwijające się ruchowo – chodzi tu o bieganie, zapinanie guzików, niechętne rysowanie. Dzieci, które nie lubią układać puzzli, rysują figury obrócone, np. w odbiciu lustrzanym, mylą strony – lewą z prawą, mają nieprawidłowy rozwój mowy (nie tylko na poziomie wad wymowy; zaczynają później niż rówieśnicy też mówić), używają nieprawidłowych form gramatycznych, mają kłopot z okreś­laniem stosunków przestrzennych (tj. niewłaś­ciwie stosują przyimki, np. nad, pod, na, w). 

 

Dlatego, gdy zauważymy wszystkie te objawy, musimy jak najszybciej skontaktować się z logopedą. 


Cały artykuł ściagnij w wersji pdf na swój komputer. Pobierz tutaj.


 

BIBLIA dla dzieci. Stary i Nowy Testament

cena: 20,00 
   

Victor - nr 8/2017 nowość

cena: 6,55 
   

Kumpel - nr 5/2017 -nowość

cena: 7,60 
   

Cogito - 5/2017 - nowość

cena: 9,90 
 
 

Victor Junior - nr 8/2017 nowość

cena: 6,50 
   

Victor - nr 7/2017

cena: 6,55 
         
Ładuję...